Var som ett barn

Idag vill Gud att du ska veta att vägen till hans rike är genom att ha ett barns karaktär.
”Var som ett barn”, detta var vad Jesus sa till sina lärjungar.
”Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. 
Matt.18:3
Och visserligen undrade de vad han menade. För det var första gången de hörde talas om ”barnslighet”.
De har inte ens hört det tidigare från fariséerna själva.

Men för Jesus var detta ingen ny sak. Vi kanske har hört talas om ”att vara barnslig”
i Nya testamentet, men vi kan redan se detta från Gamla testamentet.

Guds folk, israeliterna, hade upplevt många stora under och under som HERREN gjorde
mitt ibland dem. Under deras förslavning i Egypten befriade Gud dem med en mäktig hand.
Han förde dem ut från Egypten och in i deras förlovade land. Och från och med då hade han
försett alla deras behov.
Han var alltid med dem i form av en molnpelare på dagen och en eldpelare på natten.

Men det tog dem 40 år att komma till sitt förlovade land. Inga vuxna, tillsammans med deras
generation, kunde komma in, förutom Josua och Kaleb. Varför? På grund av deras brist på
förundran och tro.

Även om Gud ständigt hade visat sina fantastiska gärningar och godhet, blev israeliterna
alltför bekanta med det. Och istället för att vara tacksamma, klagade de, klagade och tvivlade
till och med på Gud.
Israel gick inte under på grund av brist på under, utan på grund av deras brist på förundran.
Samma förundran som barn har.

Vi gick alla igenom den fas av förundran när vi först upplevde frälsningen i Jesus.

Men att upprätthålla denna förundran är utmanande. Vi tenderar att basera vår tro på fakta
och vår nuvarande situation, sedan förlorar vi den gradvis, till och med glömmer allt som
Gud har gjort.

Utan en daglig gemenskap med Herren reducerar vi oss själva till att bli en ”vuxen” som
analyserar saker snarare än att bli ett ”barn” som har ett förväntansfull förundran av Gud
och ser Honom som den Han är.

Om du märker att du idag förlorar din förundran och vördnad för Gud, kom till honom nu
för nya upplevelser och be om förlåtelse för att du inte längre sätter värde på hans närvaro.
Må du återigen fyllas med ett förtroendefullt och rent hjärta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *