Vårt hjärta

Men Herren sade till Samuel: ”Se inte på hans utseende och på hans resliga gestalt,
ty jag har förkastat honom. Ty det går inte efter vad en människa ser. En människa
ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat.”
1 Sam 16:7

Herren ser inte på vårt yttre, inklusive våra prestationer, rikedom och till och med tjänst.
Mer än vad vi kan göra för Gud är han mer intresserad av allt som finns i våra hjärtan.

Jesus gjorde detta klart när han utförde sin tjänst här på jorden. Han var inte imponerad
av fariséernas och de skriftlärdas kunskap. Han såg till deras hjärtan. Han sa: ”Dessa människor
hedrar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.”
Matteus 15:8

På samma sätt var det när Jesus var hembjuden till Simon, en farisé, och en kvinna kom dit.
Hon ansågs av andra att vara en synderska. Kvinnan böjde sig ner vid Jesu fötter och grät
och torkade hans fötter med sitt hår. Hon och kysste hans fötter och smorde dem med olja.
Simon tänkte att Jesus, om han vore en profet skulle han känna till vad det är för slags kvinna
som rörde vid honom. Jesus berättade då en liknelse för Simon om två män som lånat pengar
och stod i skuld. En hade lånat lite och en väldigt mycket men ingen kunde betala tillbaka.
Utlånaren efterskänkte skulden åt dem båda. Jesus frågade Simon: Vilken av dem kommer
nu att älska honom mest?
Simon svarade: ”Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro.” Jesus sade: ”Du har rätt.”
Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar
så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet.”
(Läs gärna hela berättelsen i Luk.7:36-50)

Så idag, låt oss öppna våra hjärtan för Gud och låt honom visa oss vad som är viktigt
i hans ögon. Han längtar efter gemenskap med oss i våra hjärtan. Vi har så mycket att
tacka Honom för!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *