Hopp, glädje och frid

Jesus är vårt enda hopp, vår glädje och vår frid i denna tid av osäkerhet.
”Låt din nåd vila över oss, Herre! Vi sätter vårt hopp till dig.” – Ps 33:22

Jesus – vårt hopp
Vi vänder oss till många saker när vi möter prövningar. Vi hoppas på våra källor till tröst:
våra pengar, vänner, familj och jobb. Många av oss har kanske fästningen av ensamhet
som vi flyr till för att lindra stress. Alla dessa platser har drabbats av de omskakande
händelserna under de senaste åren och nu den senaste tiden med krig och hot om krig.
Alla källor vi har för ”tröst” glider undan.

När vi tycks tappa greppet om allt i vårt liv behöver vi hålla fast vid det enda vi kan hålla
fast vid, och det är Jesus Kristus. Världen skakas om, så dess fokus vänds dit det hör hemma,
tillbaka till Frälsaren. Vi skakas om, så vårt hopp vänder tillbaka till där det hör hemma,
tillbaka till Kristus.
”Några litar på vagnar och andra på hästar, men vi litar på Herrens, vår Guds, namn.” – Ps 20:8

Jesus – vår glädje
Ge mig tillbaka glädjen över din frälsning och stöd mig med en villig ande.” – Ps 51:12

Vi har förlorat vår första kärlek: Jesus Kristus. Vi har låtit allt i livet ta hans plats.
Om vi ​​ska få tillbaka glädjen i våra liv måste vi vända våra liv tillbaka till honom.
Ungefär som David gjorde i denna psalm. Han insåg sin synd och omvände sig omedelbart.
Skakar denna värld som resultat av synd? Jag kan inte döma det; bara Gud kan veta det.
Men våra hjärtan, oavsett synd, önskar en djupare relation med Herren. Endast Kristus är källan
till glädjens fullhet. Och gissa vem som är ansvarig för vår glädjestatus… det är vi.

Vi kan ha glädje genom att vara glada. Sjung Guds, vår Frälsares lovsång.
Rom 12:12 säger att vi ska glädjas i hoppet och vara tålmodiga i prövningar.
Jakob 1:2 säger att vi ska vara glada när vi möter prövningar. Vi kan fortfarande prisa Gud
mitt i vilken kris som helst. Varför? För Gud har fortfarande kontroll. Han vet vad som pågår,
han vet vad han gör, och han kommer att föra oss igenom detta. Varje gång. Prisat vare hans namn!!
Gläd dig alltid i Herren; återigen, jag säger, gläd er.” – Fil 4:4

Jesus – vår frid
Må han som är fridens Herre alltid och på alla sätt ge er sin frid. Herren vare med er alla.”
– 2 Tess 3:16

Endast den som håller frid kan ge frid. Precis som vi inte kan få hopp från de platser och saker
vi inte längre har tillgång till, kan vi inte heller få frid från dem. Vi får frid genom att ha tröst.
Det kan tyckas som om det finns lite hopp om att finna frid. Allt vi ser är vågorna runt oss,
och Mästaren sover i aktern… eller gör han det? ”Bryr du dig inte om att vi går under”?
Vi vet bättre, vi har läst slutet av historien. Vi vet svaret på stormen. Det är alltid ”Tyst, var stilla.”

Vi kan hävda det mitt i den här stormen, men vi måste ändå gå igenom den. Vi vet inte hur
länge denna storm kommer att pågå, men Kristus kommer att föra oss igenom den.
Hans hand ska vägleda oss, för Han är med oss ​​i båten. Och oavsett var hamnen kommer
att vara, om vi kastar de oroliga känslor vi har angående vår nuvarande situation på Honom,
och går till honom kan vi få den frid vi desperat söker.

Och Guds frid, som övergår allt förstånd, skall bevara era hjärtan och era sinnen i Kristus Jesus.
– Fil 4:7

Till sist
Må nu hoppets Gud fylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom
den helige Andes kraft. – Rom 15:13

Eftersom de flesta av oss är hemma för det mesta, för många av oss är detta en ”vistelseort”,
har vi nu tid att sitta och tänka. Förhoppningsvis kan vi bryta oss från skärmtid och streaming
och spendera kvalitetstid med Herren. Det är i stillheten vi finner dessa stunder av frid.
De kallas inte lugn och ro för ingenting. Kanske på något sätt kan allt detta vara en väckarklocka
till att komma närmare vår Frälsare. Allt må falla omkull, men Jesus Kristus är den ende som står.

Endast Kristus är vårt hopp som ger oss sann glädje som ger verklig frid i denna tid av global osäkerhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *